Ilha Grande - Paraty - Florianopolis

Naa er vi endelig i den heldige posisjon at vi har funnet en pc som er rask nok til aa laste opp bilder! Siden sist har vi vaert innom hele tre steder, eller egentlig fire, men den ene plassen var saa kjedelig at det ikke var verdt aa bruke batteritiden paa kameraet (Sao Paulo, vaart mellomstopp mellom Paraty og Florianopolis).

For aa gjoere det enkelt aa henge med, starter vi med oeya Ilha Grande, som ligger 3 timer soer for Rio.
Velkommen til Ilha Grande. Paa bildet har det dessverre lurt seg inn en liten skriveleif.

Sentrum av Ilha Grande - ikke stort, men dog hyggelig.

Hostelet vaart laa idyllisk til, og vi vaaknet opp til fuglekvitter og myggstikk.

Ilha Grande er en stille og rolig oey med ikke saa altfor mye aa ta seg til. Vi tok derfor en hikingtur paa 3 timer til en strand ved navn Dois Rios. Turen boed paa flotte naturopplevelser da vi gikk gjennom frodig skog og bambustraer.

Stranda ligger rett ved noe som ser ut til aa vaere en forlatt by, heretter kalt Spoekelsesbyen. Historien rundt byen har vi ikke peiling paa, men det ga preg av at et helt samfunn plutselig hadde forlatt byen. Takket vaere mange gode skrekkfilmopplevelser, var vi begge noe bekymret for at vi ikke skulle komme oss levende ut derfra, men til vaar store fornoeyelse gikk det helt fint.
Paa vei inn i spoekelsesbyen ved stranda Dois Rios paa Ilha Grande

Spoekelsesbyen

Stranda Dois Rios

Samme kveld, og meget glade for aa vaere i live, bestemte vi oss for aa unne oss en bedre middag. Vi fant et hyggelig sted langs strandkanten med boelgebrus og levende musikk - i dette oeyeblikket burde det kanskje lyst en liten varsellampe om at dette var et perfekt sted dersom man er nyforelsket og ikke klarer aa la vaere aa ta paa hverandre, men nei. Vi tenkte at dette var en passende plass for oss aa spise. Maten var god den, men snakk om aa ha det litt kleint, der vi var plassert midt i smoeroeyet av kyssende par. Ta en naermere titt paa bildet av Annika, saa skjoenner dere hva vi snakker om.
Romantisk middag for to paa stranden paa Ilha Grande

Bordet vaart midt i en sirkel av sussende og nussende forelskede par.

Fredag morgen trasket vi ned til kaia med all bagasjen vaar. Baaten inn til fastlandet (Angro dos Reis) skulle gaa kl 12.30. Kl 13, uten noen baat i sikte (og vel vitende om at baaten var av en slik kaliber som ikke gikk stort mer enn 5 knop og tok over en time), litt i overkant svette og sultne, begynte humoeret aa dale. Som en reddende engel kom gutten som arrangerte turen og tilboed oss gratis pasta, noe som tydeligvis var en VIP-gest,siden vi to var de eneste av de ventende passasjerene som fikk. Og ikke nok med det; vi fikk ogsaa gleden av aa vaere to av 7 andre heldige som fikk sitte paa i en speedbaat over til Angro dos Reis. De gjenvaerende passasjerene maatte noeye seg med jolla som gikk i 5 knop, mens vi suste forbi med store smil. Det koenner seg aa vaere to norske jenter paa tur!
Ihla Grande

Ikke speedbaat, treg baat, ikke vaar baat.

Speedbaaten vaar

I speedbaaten paa vei fra Ilha Grande til Angro dos Reis

Pippi-baat i Angro dos Reis

Turen gikk videre til Paraty, en plass det ikke er stort mer aa si om. Vi var der kun ett doegn foer vi dro videre til Sao Paulo (som tidligere nevnt heller ikke er verdt aa bruke plass paa).

Sinnsyk stor forrett i Paraty

Igaar ankom vi Florianopolis, etter 12 gode timer paa buss. Her har vi innlosjert oss paa privat rom med eget bad, og kan endelig faa drite i fred.
Hostelet vaart i Florianopolis

Dagen i dag skulle egentlig vaere fylt med diverse aktiviteter, men takket vaere en fyr paa hostelet, endte vi i stedet opp med aa ta buss fram og tilbake stort sett hele dagen. For aa redde stumpene som var igjen tok vi bussen til den ene stranda i haap om aa faa vist frem bikinien til de lokale heltene. Men den gang ei. Vi maatte i stedet kle paa oss for aa holde varmen.
Synet kan bedra i Florianopolis; skyfri himmel og sol betyr IKKE at det er varmt naar vinden staar paa.

I morgen er siste dag her i byen, foer en 25-timers busstur venter oss paa veien ned til Buenos Aires...

Posted by AnnikaSS 17:07 Archived in Brazil Comments (2)

Brasil - Rio de Janeiro nr 2

Mandag kveld var det nok en gang duket for en tur ut for aa teste Rios uteliv. Vi hooket foerst opp med italieneren og spanjolen fra hostelet, og spiste en fantastisk middag paa en restaurant med navn Lazu/Laza/Luzu - noe i den gata.
Middag med Italieneren og Spanjolen fra hostelet vaart.

Etter aa ha spist oss gode og mette moette vi resten av gjengen fra hostelet paa en bar i naerheten av der vi bor. Stemningen ble bare bedre og bedre utover kvelden, og vi fikk en liten sambalession midt oppe i det hele. Naar klokken naermet seg 4 var det bare tullinger igjen der,saa vi avsluttet kvelden og tok spaserturen tilbake til hostelet. En meget vellykket kveld!
Hostel gjengen paa bar.

Resten av hostel gjengen

Annika pluss to braslianere vi moette ute paa bar.

Gatelivet i Rio

Tone laerer aa danse samba paa gaten.

En sen kveld som den igaar foerer gjerne til en litt mindre begivenhetsrik dag derpaa. Vi kom oss dog ut av sengen i 10-tiden og ruslet stille og rolig ned paa stranda. Der laa vi godt til kl 14, da vi vraltet oss opp for aa spise lunsj. Fra naa av ble dagen derimot litt mer spennende. Vi dro for aa ta taubanen opp til Sukkertoppen (Sugar Loaf), og hadde en aldri saa liten pause paa toppen hvor vi spanderte en helikoptertur paa oss selv. Det var KJEMPEGOEY!! Vi satte oss inn i helikopteret i 17-tiden, og fikk dermed med oss at solen senket seg over Rio.

Helikopteret vi tok en tur med

Christ again.....

and again....

Utsikten fra helikopteret

Ipanema

Rio

Tone og Annika

Rio by night

Posted by AnnikaSS 17:59 Archived in Brazil Comments (3)

(Entries 9 - 10 of 17) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 »