Buenos Aires

Etter en 27 timer laaaang busstur fra Florianopolis, 3 timer etter skjema, kom vi omsider fram til Buenos Aires torsdag ettermiddag!
Etter litt fomling rundt paa bussterminalen, fant vi en taxi og fikk stotret fram paa daarlig spansk at vi skulle til et hostel. De puttet ordene i munnen paa oss, og spurte om vi ikke tilfeldigvis skulle til Milhouse Hostel - tydeligvis et veldig populaert hostel. Det kunne vi bekrefte, og vi tenkte som saa at dette lovet godt for oppholdet!
Vi ble ikke mindre fornoeyd da vi fikk innlosjert oss paa rommet, det var som et hotell!
Da klokken naermet seg 19 tenkte vi at det var paa tide med litt middag, og fikk anbefalt et koselig sted like i naerheten. Det virket derimot ikke saa veldig populaert da vi to var de eneste gjestene aa se i loepet av de to timene vi var der. Men maten var kjempegod, og vi forlot stedet mette og fornoeyde. I ettertid har vi innsett at middagstid her i byen ikke er den samme som hjemme, her aapner gjerne ikke restaurantene foer kl 20, og de fleste ankommer ikke foer i 21-22 tiden.

Vel tilbake paa hostelet moette vi andre reisende i baren, og ble med paa et slag biljard sammen med 8-9 andre, hvorav Annika briljerte med sin 3.plass i turneringen! Vel og merke takket vaere en god dose flaks fremfor gode biljardferdigheter.

Fredag morgen vaaknet vi friske og opplagte etter en meget god natts soevn. Med joggeskoene paa, satte vi kursen mot en av Buenos Aires shoppinggater, klare for aa gjoere noen gode kupp. Etter aa ha trasket rundt i noen timer, var det paa tide med en god og naeringsrik lunsj. Vi lot oss lure av det foerste og beste stedet, og satte oss haapefulle ned for aa bestille noe godt. Etter aa ha glemt igjen vaar gode venn spanskordboken i en skobutikk maatte vi klare oss med kjente gloser, og endte opp med aa bestille hver vaar baguett med ost og skinke og litt pommes frites, samt to ferskpressede appelsinjuicer. Riktignok bestilte vi ost og skinke-baguetter, dog i god tro om at det kanskje ville vaere en smoerklatt og et salatblad i tillegg, men der tok vi jammen feil. Snakk om überkjip baguett!! Bestiller du ost og skinke, faar du ost og skinke, intet mer (jo forresten, du faar en porsjon dvaske pommes frites i tillegg). Etter aa ha faatt i oss en kvart baguett hver ved hjelp av aa skylle den ned med den sure "ferskpressede" juicen, fikk vi regningen. Da begynte vi aa le. Det hele kom seg paa 133 pesos, noe som i etterkant har vist seg aa tilsvare en meget god 3-retters middag. Regningen ble betalt, men ved hjelp av godt tegnspraak og universale gloser som "NOT very good" og "shit/crap", fikk Annika uttrykt sin misnoeye. Det ble ikke en krone i tips fra oss.

Etter dette gikk vi av oss litt frustrasjon paa vei ned til gravlunden som befinner seg midt i Buenos Aires by. Et veldig spesielt sted aa oppleve, dette er noe helt annet enn en norsk kirkegaard. Gravstoettene vi har i Norge blir som graastein i forhold til de palassene de bygger for sine doede.

Til middag fikk vi imidlertid veid opp for den relativt lusne lunsjen da vi spiste paa en kjempegod italiensk restaurant. Vi banket riktignok paa doeren et kvarter foer det aapnet, saa i mellomtiden satte vi oss ned paa den naermeste cafeen. Vi stusset litt over alderen paa klientellet som satt der, men tenkte som saa at det var veldig hyggelig for de gamle aa vaere ute og ta seg en pils. Vi kom i snakk med en eldre dame som lurte paa hvordan vi havnet opp paa denne cafeen som skulle ha en poesi-aften denne kvelden, og innsaa da fort at det bare var aa drikke opp kaffen og komme seg ut.
Middagen fikk vi servert etter aa ha brukt en times tid paa aa oversette hvert enkelt ord i menyen. Men det smakte til gjengjeld veldig godt!

Hostelet er et partyhostel, for aa si det mildt, og fredag kveld var det duket for fest i baren for oss som bor der og de som bor paa det andre hostelet med samme navn litt lenger opp i gata. Billig oel, bra musikk og god stemning var en perfekt oppladning til nattklubben vi dro til i 2-tiden. Det var dansing og drikking fra begynnelse til slutt, og vi holdt det gaaende til klokken ble 6 loerdag morgen. For en fantastisk kveld!:)
Ettersom vi var paa desperat jakt etter pizza naar vi kom tilbake til hostelet, kom vi oss ikke i seng foer klokken var 07.30, vel og merke uten pizza i magen da dette vanligvis er frokosttid og pizza ikke er paa menyen paa dette tidspunktet av dagen.

Vi kom oss opp i 14-tiden, fikk stappet i oss en baguett MED salat og smoer paa fra hostelet, og satte kursen mot San Telmo for aa moete en venninne av moren til Annika. Etter aa ha tatt en kaffe med henne, trasket vi rundt i omraadet som viste seg aa vaere veldig hyggelig:)
Paa vei hjem fra San Telmo

Kul butikk i San Telmo

Etter aa ha forhoert oss paa hostelet etter en god pizzasjappe, ble vi anbefalt en restaurant i naerheten som serverte argentinsk pizza. Pizzaen var helt ok, men sannelig er de glad i ost, noe som kan bli litt for mye for oss sunne norske.

Loerdag kveld var det det andre hostelet som stod for festen, saa vi dro med gjengen herfra over dit og tok noen oel. I denne byen er det en del brasilianere som er paa ferie, noe vi faar merke i form av relativt innpaaslitne diegoser uten intimsone og med brukne antenner naar det kommer til aa ta noen hint om avvisning. Det var derfor godt aa ha noen kjente fjes i narheten som kunne hjelpe oss ut av tildels pinlige situasjoner.
Annika (gamla) har for alvor begynt aa merke at alderen tynger og at kroppen ikke lenger taaler samme mengde festing som da hun var 18 aar, og maatte derfor kaste inn haandkleet kl 2, da alle andre dro videre paa nattklubb. Tone (unge lovende) fikk seg noen nye venner og ble med og vrikket paa hoftene ut i de sene nattetimer/tidlige morgentimer.
Etter aa ha vaert i meget godt humoer og tatt mange gode stemingsbilder fra fredag og loerdag natt, skjedde det som aldri burde skje; kameraet fikk en ny eier (mest sannsynlig taxisjaafoeren) da det ble glemt igjen i taxien paa vei hjem. KATASTROFE. Depresjonen tar oss for fullt naar vi tenker paa alle de morsomme bildene vi hadde fra turen som ikke lenger kan oppdrives. Hulk,hulk. Et nytt partykamera maa derfor kjoepes inn snarest.

Idag stod den store sightseeing-dagen for tur, noe Annika var mer begeistret for enn Tone, som kun hadde faat et par timer paa oyet. Soendag er markedsdag, og turen gikk foerst til Palermo hvor vi var en times tid foer vi dro til La Boca.
Paa cafe i Palermo

Ja, vi elsker den spanske ordboken, hva ville vi gjort uten!

La Boca er i utgangspunktet et av byens slumomraader, men har blitt en turistattraksjon paa grunn av sine fargerike hus og bygninger.
Nok en turist i La Boca

Turist i La Boca

La Boca igjen

Annika i La Boca

La Boca

Etter aa ha spist lunsj der dro vi til neste marked som laa ved gravlunden i Recoleta. Her var det boder i kilometersvis, og Tone fikk svidd av litt penger paa to nye ringer.

I morgen forlater vi dessverre denne herlige byen som vi har hatt det saa bra i, og setter rumpene vaare atter en gang paa en buss, denne gangen bare for 18 timer, opp til Puerto Iguazu:)

Posted by AnnikaSS 15:54 Archived in Argentina Comments (1)

Florianopolis

De siste bildene fra Florianopolis - sandboarding ved Jaquira beach. Vi kan av erfaring paastaa at sandboarding ikke er en tiendedel saa goey som snowboarding!
Profesjonell sandboarder.... ehh...

Proff nr to!

Posted by AnnikaSS 15:45 Archived in Brazil Comments (0)

(Entries 7 - 8 of 17) « Page 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 »