Pantanal - Santa Cruz - Sucre

Etter en 16 timer i buss og en van, ble vi kippet over i en saakalt Jeep, med seter paa lasteplanet som skulle ta oss til naturreservatet Pantanal i Brasil. Det humpet og det gikk, men etter en halvtime var det plutselig slutt paa humpingen. Bilen broet sammen midt i jungelen, sjaafoeren hoppet ut, sjekket litt, stoppet foerste bil som kom, og forsvant i det fjerne. Saa der stod vi; to nordmenn, to briter, en irriterende franskmann samt en god haandfull nederlendere. Ingen visste helt hva som kom til aa skje, men nederlenderne var saapass rutinerte at de hadde med seg en 12-pack oel som de delte ut til en fornoeyd gjeng. Humoeret holdt seg dermed paa topp!
Paa vei inn i Pantanal

Oelpause da bilen broet sammen

Muuuuuuuu

En ny Jeep dukket imidlertid opp foer vi hadde rukket aa drikke opp oelen, saa vi kom oss vel fram til campen etter noen timer paa veien.
Etter en deilig middag la vi oss godt til rette i sengene vaare paa rommet som vi delte med to nederlandske jenter samt en dame paa rundt 50 aar, i haap om aa faa en god natts soevn. Vi hadde for saa vidt en god natts soevn fram til klokken bikket 4, da buldringen fra damen paa 50 startet for fullt. Hun beviste i aller hoeyeste grad at det ikke bare er menn som kan snorke – det var et voldsomt leven. Dette foerte til at vi andre fire vaaknet, og febrilsk begynte letingen etter oereproppene vaare. Denne raslingen I bagger og sekker vekket imidlertid udyret, saa hun snudde seg rolig rundt og det ble stille.

Soendag morgen var det duket for en aldri saa liten safari I jungelen, og vi stod spente og klare kl 07.30. Etter 4,5 time paa tur, skulle vi imidlertid oenske at fugleinteressen var et par hakk hoeyere for vaar del, siden fugler tydeligvis er hovedattraksjonen i Pantanal. Vel,vel, noen bilder ble tatt, og turens hoeydepunkt for oss ble aa se en apekatt med babyen sin paa ryggen langt oppe i et tre.
Apekatten med babyen paa ryggen

Fugl 1

Fugl 2

Marissa, kjaeledeggen paa campen i Pantanal

Etter aa ha inntatt en bedre lunsj og et par timer med tanning ved poolen, var vi klare for et nytt eventyr da vi la ut paa baattur. Igjen skulle vi oenske at fugleinteressen var noe stoerre, da fugler stod for 90% av dyrelivet langs elvebredden. Men vi fikk dog valuta for pengene da vi saa mange caymons og fikk fisket pirayaer. Annika viste at hun er en storfisker paa nivaa med yrkesfiskere da hun dro i land den ene pirayaen etter den andre!

Et dyr langs elvebredden

Caymon-bebiser

Traer og roetter

Guiden vaar, Marcelo

En uheldig piraya

Storfiskeren

Saa naere kom vi caymonsen!

Nattsafari i Pantanal

Neste dag dro vi paa det vi definitivt hadde gledet oss mest til – nemlig horseback-riding! Lettere nervoese siden ingen av oss hadde sittet paa en hesterygg paa mange, mange aar, og med til dels noe daarlig erfaring, klatret vi opp paa hver vaar soete hest. Etter aa ha faatt utdelt hver vaar „Byggmester Bob“-hjelm, foelte vi oss imidlertid trygge paa at vi ville berge livet, og satte forventningsfulle igang med aa sparke hesten litt i siden. Turen gikk til aa begynne med saerdeles smaatt, da disse hestene tydeligvis var rimelig lei av turister og et evig mas hver dag. De gikk i sitt eget tempo, uavhengig av vaare forsoek paa aa faa dem til aa loepe litt. Turguidene vaare hadde tydeligvis lagt merke til vaare desperate forsoek paa aa faa opp tempoet, saa de bestemte seg i det skjulte for aa gi oss litt fart. De klasket til vaare to hester naar vi ante fred og ingen fare, og plutselig var galoppen igang! Med skrekkblandet fryd og hvinende hyl, klamret vi oss fast saa godt vi kunne, mens vi tenkte at dette kunne vaere slutten paa livet. Det hele gikk imidlertid overraskende bra, og vi fikk til og med tilbakemeldinger fra de andre i gruppen som hadde overvaert opptrinnet, om at vi saa proffe ut der vi kjempet for livet.
Byggmester Annika

Byggmester Tone

Klar for ridetur!

Annika og hesten

Tone og hesten

Mandag kveld gikk ferden videre til et mellomstopp rett foer grensen til Bolivia, kalt Corumba. Vi ble innlosjert paa et hostel, fikk i oss noe mat, og gikk tidlig til sengs.
Paa vei ut av Pantanal

Tirsdag var det klart for aa komme seg over til Bolivia, og vi satte kursen mot grensen 5 timer foer toget vaart til Santa Cruz skulle gaa, for aa vaere sikker paa aa rekke det (Vi kan begge skrive under paa at vi er glad i aa vaere ute i god tid). Paa grensen var det imidlertid stopp da brasilianere har spisepause i 3 timer. Vi dumpet oss ned med all bagasjen sammen et britisk par, og kunne ikke gjoere annet enn aa ta livet med ro.
Venting paa grensen til Bolivia

Bolivia, saa naere men dog saa fjernt...

Grensen ble krysset da kl passerte 14, og vi tenkte at turen videre til togstasjonen rett over grensa ville vaere en enkel sak. Der tok vi feil. Vi hoppet inn i en „taxi“, og kjoerte glade og fornoeyde til togstasjonen. Vi hadde vekslet vaare brasilianske penger inn i bolivianske, og tenkte som saa at 140 bolivianske kroner hver skulle vi da komme ganske langt med. Nok en gang tok vi jammen feil! Da vi hadde lempet ut bagasjen vaar og skulle ta igjen doeren paa „taxien“, tok Annika i litt ekstra siden bilen tross alt var gammel og slitt. Dette resulterte i et brak og en knust rute paa fortauet. Etter et par sekunder var sjaafoeren ute av bilen og begynte aa kreve penger. For aa gjoere saken enda litt verre kom det en politimann til som sa seg enig med sjaafoeren og krevde oss for penger. Med vaart kroppsspraak og enkle spanskgloser proevde vi aa forklare at det var en gammel bil og at en bil tross alt i utgangspunktet skal taale aa faa lukket igjen en doer. Men vi snakket tydeligvis for doeve oerer og sjaafoeren begynte aa snakke om „policia“ og gjoere haandjernstegn paa Annika. Velkommen til Bolivia, tenkte vi. Vi begynte sakte men sikkert aa se for oss en natt i boliviansk fengsel, men som to reddende engler dukket plutselig to gutter fra New Zealand, som vi hadde bodd sammen med paa hostelet i Corumba, opp akkurat da vi trengte dem som mest. Vi ble krevd for mer penger enn vi to hadde til sammen, og guttene dro opp sine lommeboeker og bidro saa godt de kunne. Etter MYE om og men, fikk vi endelig til en deal med politimannen, og det hele loeste seg med 345 bolivianos. Vi hadde begge nesten begynt aa kjenne taarene presse paa i oeyekroken, saa lettet satte vi oss ned paa toget 15 minutter foer det skulle gaa. Foelelsesmessig utladet og skrubbsultne, gledet vi oss til den varme middagen vi skulle faa servert paa toget. Lite visste vi om at det kostet penger, noe vi ikke hadde et oere igjen av. Maten maatte leveres tilbake og vi overlevde natten med kjeks og vann som vi hadde faatt av det britiske paret tidligere paa dagen. Noen passer dog paa oss midt oppe i all elendigheten.
Lykkelige over aa ikke maatte tilbringe natten i boliviansk fengsel

Vaare to reddende engler, Sam og Gus

Troette og sultne ankom vi Santa Crus kl 8 onsdag morgen, fikk kastet oss i en ordentlig taxi med newzealanderne og kom oss til hostelet. Mat var foerstepri, saa vi tok like hamburger til frokost. Dagen bestod av sightseeing i byen, og paa kvelden spiste vi middag med Sam og Gus og tok noen oel.
Kaker det nok av i Santa Cruz! Nam-nam

Santa Cruz

Santa Cruz by night

tone-santacruze 005

tone-santacruze 002

tone-santacruze 001

Idag morges stod vi opp, svette (36 grader i skyggen og uten AC paa rommet) og troette, pakket tingene vaare og kom oss til flyplassen for aa fly til Sucre. Etter en luftig flytur og med livet i behold, landet vi kl 11 i denne fjelllandsbyen som ligger ca 3500 moh. Idag har vi nok en gang trasket rundt og vaert paa sightseeing. Inntrykket av Bolivia har tatt seg kraftig opp etter aa ha moett mange hyggelige mennesker og spist masse god mat, saa det lover godt for turen videre.
Boliviansk dame

Kirkegaard i Sucre

Boliviansk stillas

Imorgen tar vi bussen videre til Potoni, verdens hoeyeste by!

Posted by AnnikaSS 17:39 Archived in Bolivia Comments (1)

Buenos Aires - Puerto Iguazu - Foz do Iguazu

Huff da har vi forlatt Buenos Aires med et tungt hjerte.
Farvel Buenos Aires! Haaper vi sees snart igjen!

Etter aa ha hatt en helt fantastisk opphold i BA sto en 18 timers busstur paa skjemaet for aa ta oss til Puerto Iguazu. 18 timer?? fsj det er da ingenting! Med godt mot satte vi oss ombord i en 5 stjernes buss MED et nytt kamera. Vi har dermed kommet over det verste av depresjonen. Ettersom dette var en 5 stjernesbuss var det mat inkludert. Et maaltid vi hadde store forventninger til. Disse forventningene ble ikke akkurat oppfylt. En kjipere, kaldere middag har vi ikke hatt paa lenge. Naering sto ikke i fokus her for aa si det saann.
Vaar nydelige middag paa bussen til Foz do Iguazu

Vi ankom Puerto Iguazu kl 8 tirsdag morgen. Vi kom oss til hostelet og fikk spist noe frokost foer vi trodde vi skulle dra aa se paa fossen kl 13. Det ble imidlertid litt mer innviklet enn vi hadde trodd, da vi i loepet av bussturen hadde faatt mail om at avreise var 09.30. Da vi oppdaget dette var kl 09.27 - med andre ord, den turen gikk i vasken. Vi maatte derfor ordne en annen tur og reiste avgaarde kl 14, noe som i ettertid viste seg aa vaere perfekt timing da solen valgte aa vise seg fra skyfri himmel. Fossefallene er virkelig helt UTROLIGE!!

Da vi kom tilbake til hostelet var det bare aa hoppe i dusjen og komme seg ut aa faa spist noe middag. To briter vi moette paa bussen, Tom og James, takket ja til aa bli med ut og feire bursdagen til Tone som fylte 24 aar. Vi spiste en meget god biffmiddag, og James var saa omtenksom at han fikset bursdagssang fra livebandet som spilte i restauranten, samt en gratis bursdagskake. Hele restauranten stemte i, og Tone mottok bursdagskaken lett roedmende, men dog veldig fornoeyd!:D
Bursdagsmiddag for Tone med britene Tom og James

Bursdagskake   sang for Tone

Bursdagskake + sang for Tone

Senere paa kvelden dro vi videre for aa ta noen drinker, da Tom og James hadde lovet aa spandere det paa oss siden det var Tones bursdag. Disse drinkene var imidlertid saa sterke at vi mer eller mindre maatte tvinge de i oss, men humoeret var det ingenting aa si paa!
Bursdagsdrinker i Puerto Iguazu - Annika og James

Bursdagsdrinker i Puerto Iguazu - Tom, Annika og James

Bursdagsdrinker i Puerto Iguazu - Tone, Tom og Annika

Neste dag ble vi hentet kl 10.30 paa hostelet, og turen gikk til den argentinske siden av fossen. Paa veien stoppet vi paa treriksgrensa mellom Argentina, Brasil og Paraguay.
Til hoyere for oss har vi Brasil, til venstre har vi Paraguay og vi staar i Argentina.

Paa den argentinske siden kom vi enda tettere innpaa fossefallene, og ble ogsaa med paa en relativt vaat baattur inn i selve fossen. Det var kjempegoey!
Det har lurt seg inn en liten skrivefeil under disse bildene, det staar at de er fra den brasilianske siden, men de er altsaa fra den argentinske.

Etter aa ha sett fossen, ble vi kjoert til et hostel paa den brasilianske siden. Foz do Iguazu er en stoerre by enn Puerto Iguazu, og vi spiste en god middag paa en av de mange restaurantene. Det beste med denne restauranten var imidlertid den store oeltappekrana vi fikk plassert paa bordet vaart - her var det bare aa forsyne seg!
Middag i Foz do Iguazu

Vaar egen oeltappekran

Paa torsdag tok vi en liten tur inn til byen hvor Tone endelig fikk sendt hjem 3 kg med overfloedige klaer. Vi trasket litt rundt i byen og fikk kjoept alt vi trengte, saa med solen steikende tok vi like godt gaaturen tilbake til hostelet paa 4 km. Vel fortjent kunne vi derfor ligge aa slappe av ved bassenget paa hostelet resten av dagen:)
tja..

Bassenget ved hostelet vi bodde paa i Foz do Iguazu, Brazil.

I kveld er vi nok en gang klare for aa sette oss paa bussen, denne gangen ca 20 timer, opp til Pantanal hvor vi skal paa en 3 dagers adventure trip inn i jungelen!

Posted by AnnikaSS 09:00 Archived in Brazil Comments (1)

(Entries 5 - 6 of 17) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 »